CITAT (M-Nilsson @ 17-02-2011, 23:04)

Jag har för tillfället krukan inne i ett glasskåp med belysning så att lufttempen där inne är dryga 20-22 grader och med lampan riktad mot krukan så att jordytans temp blir något högre..så där lagom "sommarvarm" om man känner med handen...
En vanlig lampa ger ju enbart värme men antar att det är bättre än att ha den i fönstret där det är något kallare, speciellt när det inte är nån sol ute...men är det soligt brukar jag byta placering till fönstret...
trivs den och växer så är det ju bra för den

och solen i fönstret gillar den så det är nog bra för den att få placering där när solen är framme. för baner som jag har inne/haft inne under sommaren har jag ställt i öst eller väst fönster det brukar vara lagom för dom. söder funkar också om man integlömmer att vattna, annars kan den får ohyra och torra bladkanter.
nu förtiden har jag mina bananplantor i källare under vintern, resten av mina växter står i ett östfönster tills dom tas ut och under extraljus och där har bananerna också trivs innan, där är dock svalt så dom växer inte så det blir ju mer en övervintringsplats, i feb-april innan dom tas ut börjar dom växa i fönstret. men av brist på plats får dom stå i källaren.
ska du ha den ute är det nog viktigt att du avhärdar den ordenligt.