Vilka är era favorit-hemgjorda-maträtter (de rätter man gör från grunden i det egna köket)? Spontant väljer jag:
Kåldolmar med sky, kokt potatis och lingonsylt. Gröna tillbehör efter säsong. Rimmat fläsklägg med rotmos. Kanske lättkokt broccoli med olivolja/citron/salt till. Boeuf Bourguignon (i princip efter Julia Childs recept, jag har justerat efter mitt tycke). Kokt potatis. Stekt fläsk med löksås. Kokt potatis. När det är odlingssäsong: Smakrik grönsallad med vinägrätte till. Kalvlever (stekta i skivor) med en pytt av (nästan knaperstekt) bacon och (knaperstekt) kantarell. Kokt potatis. Skyn, reducerad med en skvätt grädde (och antingen lite portvin eller Kikkomansoja och fransk senap), och vanlig hederlig svartpeppar ur kvarn.
Jag tänkte, jag bestämmer mig för fem rätter som jag inte vill vara utan. Det slår mig, här finns ingen oxfilé! Inte heller wok, som kan vara så gott. Inte en enda "chilerätt", jag älskar chile och äter det flera gånger i veckan. Inget italienskt, jag älskar mycket av den italienska maten (t.ex. Osso bucu). Och jag älskar det franska lantköket, här kom i och för sig Boeuf Bourguignon med. Det slår mig också, det är relativt billig mat.
Raggmunk med stekt fläsk och lingon; inkokt lax med grön sås; Smuleborgs köttbullar - nä nu får jag ge mig. Bortse från sista stycket.
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|