jag har bara sådder (fröplantor) från olika lokala träd (som i sin tur varit frösådda) från nord/östra skåne zon 1-2-3, så mina har inte fått nötter än. men ett av dessa träd bar nötter innom ca 10år. men visst kan det ta 20år och säkert längre än så från frösådd.
min äldsta valnöt är väl från 06/07 eller nåt kommer inte ihåg exakt. då jag nästan varje år har fått mycket ny skördade valnötter så har jag sått och satt i olika lägen och även gett bort.
min äldsta växer i ett torrt och utsatt läge så den har inte vuxit så mycket, har frusit ner någon gång. har för mig dock att den inte frös något senaste vintern. så för just denna kan jag tänkta mig att det kommer ta tid innan den ger nötter, främst det utsatta och blåsiga läget.
så läget gör mycket för hur snabbt den utvecklas och återkommande nedfrysningar ger ju istället buskar som inte bär nötter.
vill man ha nötter skulle jag rekommendera att köpa en redan färdig, och som du skrev innan i kallare zoner skyddat, varmt och soligt i bra jord. det kommer ju i sin tur göra att den får nötter snabbare.
från frösådd gäller ju samma sak, för att få så tidiga nötskörd möjligt, plantera trädet skyddat och varmt. sedan är det det knepiga, det kan vara bra att krukodla dom nåt år innan dom planteras ut, men sedan får dom ju ockås kraftiga rötter som inte blir bra i kruka.
min valnöts fröplanta här i zon 3-4, ser väldigt fin och levande ut nu när jag skrapade barken på toppen på den innan när det var en mildperiod. frisk, levande, fuktig grönfärg. lufttemp har varit -25c. får se hur den tar sig till våren.
jag har inte planterat ''köpta träd'' än, men nog borde dom väl ge nötter tidigare än 20år om läget är bra.
Redigerat av flaxss: 19-02-2011, 01:23
|