Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Valnötsträd
          LinusForss
          Inlägg 18-02-2011, 20:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 31 524

Hej alla!
          Jag har precis flyttat till hus med trädgård i zon 3 utanför Alvesta i Småland. Är jättesugen på ett valnötsträd någon som vet hur det trivs här eller har några tips?

Tack på förhand
          Linus

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          merlin68
          Inlägg 20-02-2011, 20:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Bor visserligen i Roslagen men här är det zon 3-4 och jag har ett äkta valnötsträd som trivs bra och växer som det ska t o m bättre än mitt mandschuriska valnötsträd som frös tillbaka en del förra vintern. tror att du kan lyckas om läget är lugnt och inte för blåsigt eller blöt. Jag köpte mitt träd på annons här i odlas köp&sälj för en fyra år sedan av en herre som bor i Jämtland. Plantorna kommer från hans träd så härdigheten borde vara utomordentlig god. Kanske lägger han ut en annons i år också - har sett att han säljer småträd varje vår. Synd att jag inte sparade hans adress..

Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-02-2011, 20:21
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (merlin68 @ 20-02-2011, 20:07) *
          Bor visserligen i Roslagen men här är det zon 3-4 och jag har ett äkta valnötsträd som trivs bra och växer som det ska t o m bättre än mitt mandschuriska valnötsträd som frös tillbaka en del förra vintern. tror att du kan lyckas om läget är lugnt och inte för blåsigt eller blöt. Jag köpte mitt träd på annons här i odlas köp&sälj för en fyra år sedan av en herre som bor i Jämtland. Plantorna kommer från hans träd så härdigheten borde vara utomordentlig god. Kanske lägger han ut en annons i år också - har sett att han säljer småträd varje vår. Synd att jag inte sparade hans adress..

Det där lät nästan för bra för att vara sant. Är du helt hundra på att det är äkta valnöt? Det är lätt att ta miste på äkta valnöt och manchurisk. Även den grå är snarlik, och den är också betydligt härdigare än den äkta. Att ett valnötsträd inte bara överlever i jämtland, utan också levererar grobart frö är lite av en sensation. Avelsmaterial av bästa sort, och om det visar sig stämma är jag väldigt intresserad av att få tag på en planta själv

Redigerat av Huggorm: 20-02-2011, 20:22

Citera
          merlin68
          Inlägg 20-02-2011, 22:57
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

CITAT (Huggorm @ 20-02-2011, 20:21) *
          Det där lät nästan för bra för att vara sant. Är du helt hundra på att det är äkta valnöt? Det är lätt att ta miste på äkta valnöt och manchurisk. Även den grå är snarlik, och den är också betydligt härdigare än den äkta. Att ett valnötsträd inte bara överlever i jämtland, utan också levererar grobart frö är lite av en sensation. Avelsmaterial av bästa sort, och om det visar sig stämma är jag väldigt intresserad av att få tag på en planta själv

Är 100% säker att det är äkta valnöt. Växte upp med juglans regia och den liknar inte alls mandschurikan. Ska leta om jag har adressen någonstans liggande men tror ej det. Kanske går det att gå "tillbaka i tiden" på köp&sälj på något sätt? Minns att jag betalade 100kr för en planta på 40-50cm + frakt.

Redigerat av merlin68: 20-02-2011, 23:00

Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-02-2011, 23:27
          Länk hit: #5

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (merlin68 @ 20-02-2011, 22:57) *

Är 100% säker att det är äkta valnöt. Växte upp med juglans regia och den liknar inte alls mandschurikan. Ska leta om jag har adressen någonstans liggande men tror ej det. Kanske går det att gå "tillbaka i tiden" på köp&sälj på något sätt? Minns att jag betalade 100kr för en planta på 40-50cm + frakt.

Glädjande, det är inte så illa att bo här upp i kalla norden i alla fall. Egentligen tror jag det är så med ganska många träd som är tveksamt härdiga i Sverige, det gäller bara att hitta de individer som bäst klarar klimatet och sedan fortsätta avla fram allt härdigare kloner. Juglans regia är ju ett populärt träd som det avlats mycket på, hur är det då inte med mindre härdiga arter som ingen lagt ner så mycket energi på? Här finns stora möjligheter att hitta bra material för den som orkar experimentera.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-07-2025, 18:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon