CITAT (merlin68 @ 20-02-2011, 20:07)

Bor visserligen i Roslagen men här är det zon 3-4 och jag har ett äkta valnötsträd som trivs bra och växer som det ska t o m bättre än mitt mandschuriska valnötsträd som frös tillbaka en del förra vintern. tror att du kan lyckas om läget är lugnt och inte för blåsigt eller blöt. Jag köpte mitt träd på annons här i odlas köp&sälj för en fyra år sedan av en herre som bor i Jämtland. Plantorna kommer från hans träd så härdigheten borde vara utomordentlig god. Kanske lägger han ut en annons i år också - har sett att han säljer småträd varje vår. Synd att jag inte sparade hans adress..
Det där lät nästan för bra för att vara sant. Är du helt hundra på att det är äkta valnöt? Det är lätt att ta miste på äkta valnöt och manchurisk. Även den grå är snarlik, och den är också betydligt härdigare än den äkta. Att ett valnötsträd inte bara överlever i jämtland, utan också levererar grobart frö är lite av en sensation. Avelsmaterial av bästa sort, och om det visar sig stämma är jag väldigt intresserad av att få tag på en planta själv
Redigerat av Huggorm: 20-02-2011, 20:22