CITAT (cia58 @ 24-02-2011, 08:48)

Jag kan berätta vad som hände hos oss när det kom en ny hund hem.
För ett antal år sen hade vi en papillontik. När hon var ca 4 år så köpte vi en drevertik (till jakt), hon var
5 mån när hon kom till oss.
Till en början var det lugnt men när drevern fick sitt första löp så märktes det att papillonen började vara mer uppmärksam på henne.
Hon ställde sig ofta bredvid och liksom blåste upp sig och var allmänt kaxig.
Drevern gick till en början undan eller brydde sig inte, men en dag blev det ett slagsmål som var bland det värsta jag varit med om. Papillon blev förstås mest skadad och det blev turer till veterinär.
Efter den dan gick dom inte ihop längre och vi kunde aldrig lämna dom tillsammans igen. Det varade ca 1 år då papillon tyvärr blev överkörd av en bil och dog.
1 år efter köpte vi så en boxerblandning tik, hon var 10v, och det funkade några veckor.
Sen började drevern att visa typ surhet när valpen kom för nära eller härjade som valpar gör. Hon kunde morra/skälla till och liksom trycka ner henne, men inga skador.
Valpen blev rädd och sprang ifrån henne. Vi korrigerade båda och det lugnade sig snabbt.
Men sen fick denna valp sitt första löp och då förändrades allt till en mardröm.
En dag sprang hon inte ifrån utan vände sig emot drevern och slagsmålet var ett faktum.
Jag kan inte skriva om allt som hände under ett drygt halvårs tid, men det blev ohållbart så den ena måste flytta.
Det var meningen att vi skulle omplacera boxern men det visade sig att det inte var så lätt att hitta en lämplig ägare så det blev drevern som fick flytta då vi hittade en småviltsjägare som hon tyckte om.
Idag är boxern extremt aggresiv mot hundar, hon är jättetrevlig mot allt annat tex leker hon med vår ara. Människor, barn och vuxna, älskar hon.
Men hundaggresiviteten gör ju att det blir mycket begränsningar när man ska vara ute nånstans eller att nån vill hälsa på.
Vi kommer aldrig att ha två tikar samtidigt igen. Men det behöver ju inte bli så här för dig. Men vår erfarenhet är att slåss tikar så är det på liv och död, hanar är mer en kraftmätning.
Hoppas det går bra. Lycka till.
Jag beklagar verkligen hur det gick för dig. Jag har oxå funderat på om det är bättre med tik och hane eller två tikar. Någon som har bra erfarenhet av att ha bara tikar ihop?
CITAT (Samsara @ 24-02-2011, 12:06)

Du kan alltid ha ett kompost galler mellan dessa hundar i två veckor och låter dem endast träffas på neutral mark, alltså där inte din tik brukar vara. Skickar med en länk här på tips som en annan fick som skulle ta hem en ny valp.
I den här tråden på forumet kan du hitta lite tips på hur man kan göra.
Introducera ValpJag tackar så mycket för länken, ska genast läsa den.
Har ni kanske oxå några tipps på hur jag får henne att sluta skälla vid dörren?
Blir lite jobbigt att ha två som skäller, för skäller en skäller båda, eller?