CITAT (KURT @ 17-09-2004, 06:48)
Vill man plocka "säkra" insektsfria svampar så är fjällig taggsvamp samp och många av riskorna (inte alla) oftast inte angripna av insekter. Speciellt riskorna är lätta att identifiera och det är bara svartriska och lakritsriska som man inte bör äta.
Hej Kurt (och andra som kan svara)!
Hur använder du den fjälliga taggsvampen? Jag plockade massor när jag fick veta att det var en matsvamp, men smaken var så väldigt dominant så jag kunde inte äta särskilt mycket av den.... Har läst att man kan torka dem och göra svampmjöl - någon som provat?
Riskor plockade jag massor med min pappa (han gick svampkurs när jag var liten), men som Renate säger - kunskapen ramlar av fort, och nu går man bara förbi dem och säger att "Jag MÅSTE komma ihåg att lära mig dem igen!"
Karl-Johan plockar jag GÄRNA, men de är nästan alltid angripna, av mask eller sån där gul svampsnylting eller vad det nu heter.... Hittar jag några fina brukar jag skiva dem tunt med potatisskalare och torka. Håller hur länge som helst!
Just nu är jag extra glad över svampskörden, f%För jag har hittat rekordmycket svart trumpetsvamp, och det är en favorit! Den är verkligen ALDRIG angripen av något.