Sedan vet jag av egen erfarenhet att om man får igenom ändringen och vill att lantmäteriet ska ändra i sina kartor kostar det ett antal tusenlappar.
Vår erfarenhet, som i mitt tycke borde varit gratis, är att när en av grannarna skulle borra efter bergvärme fick de först avslag på ansökan för detta eftersom det fanns en gammal körväg/stig utmärkt just där. Även ena hörnet av vår tomt berördes. (som dessutom löpte tvärs genom grannens vardagsrum). Ingen av oss hade en aning om någon gammal väg. När det blivande villaområdet en gång styckades upp till tomter så gjordes en miss i (hm...heter det stadsplanen) och vägmarkeringen, som redan då inte syntes ett spår efter i terrängen, fanns inte med. Alla köpte sina tomter efter rådande kvm-pris och har alltså betalt för de kvm som utgjordes av väg. På de enskilda tomtritningarna vi har är vägen borta och vi tog kontakt med lantmäteriet och ville få felet tillrättat, men nix! Jag jag tror att vi skulle få betala runt 10 000 kr för det. Så få bort ett cervitut gällande en stig kan nog kosta en del. Här skulle vi ju t.o.m. få betala när det var lantmäteriet som klantat sej.
--------------------
**Cacki z 3**
|