CITAT (adrian @ 17-09-2004, 09:27)
Jag antar att du för att göra ett sådant uttalande har haft så pass många Taccor att du med egen erfarenhet VET att det är omöjligt?
I annat fall bör du skriva vad du "TROR"..
För har man INTE provat själv mer än en växt så tycker jag inte att man kan skriva nåt sånt.
Jag har provat mängder av olika sätt att föröka växter samt olika placeringar i väderstreck, terrarium, källare samt växthus och utomhus.
På så sätt så kan jag säga vad JAG tror och provat men andra kan lyckas med det som jag ej lyckades med...
(man ska aldrig säga aldrig...

)
Om jag får en att överleva vad säger du då?
Du verkar ju rätt säker på att det är OMÖJLIGT?
Många klipper och klistrar på nätet eller gör uttalanden om växter, men jag undrar hur många som verkligen gör det av egen erfarenhet...

:)
Det var absolut inte min mening med att säga att jag VET, min enda erfenhet består i att jag har många år jobbat på en blomsteraffär, och för några år sedan beställde vi hem några få ex. av just Tacca. Med den beställningen så fick vi ett inf.blad om att det var inte så stor idé att sälja den till kunder som inte hade möjlighet att odla den i odlingsskåp med den fuktighet, värme och ljus som behövdes. Eftersom Taccaplantan var väldigt dyr, så var det inte mer än rätt att vi inf. kunderna om det. Sen skötte vi om efter konstens ALLA regler och med den kunskapen som vi har inom vår affär Taccorna, men vi fick inte en enda att överleva, (tror det var 4st) En kund köpte en Tacca, han hade stor erfarenhet enligt honom själv på lite ovanligare växter, men även för honom torkade bladen in och plantan dog. Nu hoppas jag INTE att jag har fått någon att avstå från köp av plantan, det var inte meningen, man vet ju ALDRIG förrän man har prövat, precis som du säger Adrian. Själv så hoppas jag naturligtvis att du ska lyckas, du får väl berätta hur det går, men glöm inte att du har ju STOR erfarenhet av exotiskt och har kanske andra möjligheter och kunskap och det har ju inte alla. / Helen