CITAT (Huggorm @ 03-03-2011, 09:50)

I folkmun kallades det nog Livland väldigt lång tid efter att Sverige förlorade området. I början av 1800-talet var det väll ett ryskt område om jag inte minns fel? Det var nog helt enkelt en person som flydde eller flyttade därifrån till Sverige. Sedan har jag också för mig att Livland inte var helt det samma som dagens Estland. Bestod det inte snarare av delar av både dagens Estland och Lettland, men inte hela något av länderna?
Jo, du har rätt det var södra Estland och norra Lettland, men det hette tydligen Livland fram till 1918, då det delades mellan Estland och Lettland.
Jag har googlat lite (i min otålighet efter svar) som du förstår.
Det blev ryskt 1721.
Men min släkting hette Johan Matson Westerman och var skeppare, så jag tänkte att hans far kanske var född i Sverige,
flyttade till Livland och sen hem igen, då med sonen som var född i Livland. Å andra sidan kanske namnen var vanliga i Livland.
Det är ändå lite konstigt att kyrkoarkiven skriver att han föddes där 1822, då fanns ju inte Livland sen fyra år och så mycket koll borde de väl haft.
Överhuvudtaget uppstår många frågor vid släktforskning, tyvärr inte lika många svar men en del ändå.
Jag har t ex fått klart för mig att en inte helt ovanlig dödsorsak i början av 1900-talet var hjärntuberkulos, hade ingen aning om att det kunde
sprida sig till hjärnan men så var det och då dog man ganska kvickt. Min morfars syster dog av det när hon var elva år och jag har alltid trott
att hon dog av en olyckshändelse, som det berättats för mig.
Många "livslögner" uppdagas vid släktforskning.