omk, jag ska göra mitt bästa för att förklara hur de känns

Rasen jag har heter Sphynx (det finns två andra raser av nakenkatt). Sphynxen är inte helt gumminaken utan den har små små korta mjuka fjun överallt. Som en persika. De har ganska mycket rynkor och skinnet sitter lite lösare så de är inte stenhårda att ta i. Den bästa beskrivningen blir alltså en mjuk, varm persika med lite för stort skal
De är lena i huden så man kan inte säga att de är torra. men inte slämmigt hala heller haha. Mer som vanlig människohud med fina mjuka persiko fjun på. Sen kan de kännas lite svettiga nästan om de legat under täcket och lökat, men det är kanske inte så konstigt

Under framaveln av denna rasen användes just Rex raser så ja de är mycket lika till sättet. Sphynxen vill vara med överallt och måste ha mycket sällskap för att må bra. De är aktiva, smidiga, snabba och vill röra sig mycket. Men samtidigt är dom riktiga kelgrisar som vill ligga intill en (helst under tröjan om de får välja) när man sitter i soffan. Att sova själv kan man glömma... Sphynxen ÄLSKAR att ligga hud mot hud under täcket.
De är lika kontaktsökande som hundar och ibland vet jag inte om jag har katter, hundar eller apor i lägenheten

Mina killar älskar vatten och badar mer än gärna (i badkar eller i vattenskålen

), apportera är favoritleken och de springer och möter gästerna i hallen. Så kanske det är lite "vattenspaniel" i dom också

Som jag skrev innan har de ett fantastiskt minspel i ansiktena. Jag hade inte en aning om att katter kunde göra så många olika miner tills jag skaffade Sphynx. Det kan dom, bara det att man ser inte det när de har päls.
Har du möjlighet att träffa en Sphynx någon gång ska du ta tillfället i akt. De är verkligen en sort för sig

katthatt-1.jpg
darnissen-1.jpg
smyg-1.jpg
Redigerat av Mums02: 05-03-2011, 00:54