CITAT
Rynkad Tofsskivling heter numera RIMSKIVLING
Det var ett vettigt namnbyte! - som jag inte kände till, är inte så "aktiv" i mina svampkunskaper. Så, tack för det Bengan.
Boken Flugsvampen och människan, av Ole Högberg, verkar intressant. (Så har jag då nåt att läsa i vinter...)
Nu måste jag höra med dig Kurt, hur du gör med dina riskor.
Du menar väl inte att du äter dem utan att koka av dem först?
Visserligen får du "smak" då, men är nog ganska ensam om att uppskatta den smaken i så fall. (Nu talar jag inte för andra länders svampkulturer, utan enbart min egen och min omgivnings)
Visserligen är bode skäggriska och skogsriska ganska goda efter förvällning och tillagning - men "urkokt svamp" lockar mig inte särskilt mycket. Inte när det finns så många finare svampar med så mycket bättre smak!
Hur lagar du till riskorna?
Ja, hur lagar du till fjällig taggsvamp så den blir god?
"Besk" är inte vad
jag kallar för "smakrik".
*uppriktigt nyfiken*
Jag har ett par små unga ex av den fjälliga taggsvampen, som jag tänkte prova nu på förmiddagen, så ge mig tips!
Kantareller är jag inte så mycket för. Brukar plocka dem till hjärtevännen som älskar dem. Trattkantarellerna och trumpetsvamparna är fina!
Men favoriterna som jag inte kan gå förbi, är den den läckra tallblodriskan (som dessutom sällan är larvangripen, till skillnad från den mer vanliga granblodriskan) och sillkremlan.
Mandelkremlan och kantkremlan är också suveräna - även om de inte har en så utpräglad stark egen smak.
Mandelkremlan är god att mumsa lite av rå...
Liksom den stolta fjällskivlingen *mums*
I övrigt är jag mest botaniskt intresserad av svamp. Blir salig när jag finner nån av de giftigaste svamparna... och min familj har stränga order att passa sig för de svampar som jag bär hem!
/amaira