Jag var uthyrd som elektriker till en elfirma som fått kontrakt på eldelen vid byggandet av ett trettiotal lägenheter. Det var fuskbygge rakt igenom. Lägenheterna var uppdelade på fem hus, och alla lägenheter var sålda trots att det sista huset inte var påbörjat eftersom de inte fick bygglov för det.
Bland de roligare grejerna som hände var att vi fick ström i räckena i trapphuset i ett av husen. Vi antog att de dragit in en skruv i ett elrör när de monterade räcket, men det märkliga var att i just den väggen fanns det ingen el, så var strömmen kom ifrån fick vi aldrig veta. Vi skruvade ur skruvarna och skruvade tillbaka dem, och strömmen var borta. Sedan fick vi ström i räckena i ett annat trapphus också

I en lägenhet hade röret för TV-antenn blivit glömt, så jag fick spika den längs ytterväggen. Och en branddetektor glömdes bort i parkeringshuset, men det var aldrig någon som märkte det. Skall inte sånt vara ganska viktigt? Något annat som hände var att de estländska snickarna använde skruv för dubbelgips när det bara var enkelgips, och orsakade kortslutningar på ett antal ställen. Men det bästa var när de gipsade ytterväggen i en hel lägenhet med två lager gips, men glömde plasten. "GO HOME" hörde jag förmannen vråla, och så fick dom göra det.
Jag blev uthyrd till samma firma igen, tre år senare. Då höll lägenhetsinnehavarna fortfarande på med rättsprocesser mot byggherren på grund av alla byggfel. Inte minst omfattande mögelangrepp. Och elfirman hade fortfarande folk på platsen med jämna mellanrum, jordfelsbrytarna löst nämligen ut lite då och då utan att någon hade en aning om varför
Det fuskas enormt mycket i byggbranschen, det enda som betyder något är att det går fort och är billigt.