Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur får jag bort gräset?!?
          Victoria
          Inlägg 17-09-2004, 12:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 270
          Medlem nr: 2 446

Hej,

Jag ska flytta en pion och en bergsklint som står mitt i gräsmattan (skla ha en kryddträdgård där så småningom) till en rabatt. Problemet är ju att de som sagt står MITT i gräsmattan och det är altså fullt med gräs i och runt plantorna. Hur sjutton får jag bort det utan att sitta och pilla i två månader? Några bra tips? Eller är det bara att inse faktum? : /

KRAM // V

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 18-09-2004, 14:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Det här med tidningspapper är säkert bra, det säger de flesta som provat.

Själv tycker jag inte att gräs är särskilt svårt att få bort när man flyttar plantor. Spaden lätt vinklad och så ett rejält tryck med foten så brukar man få upp svålen. Sedan gräver man upp plantorna och drar bort resterande rötter från jordklumpen - det är lättare att dra bort gräset nedåt.

Gräsrötterna är oftast ytliga och att lägga den jorden i någon kompost brukar räcka.

Därefter kommer stöket att avgränsa en yta mitt i mattan mot gräsets fortsatta rotspridning. Vissa använder ett gränsskydd i plast, tegel mm. Jag använder ofta natursten som grävs ned en bit. Gräs som inte får etablera sig länge går att få bort när man sedan luckrar jordytan för de nyplanterade växterna, men får gräset vara där ett tag blir det svårare.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 15:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon