CITAT (Trädgårdsmåstaren @ 06-03-2011, 19:43)

Jag tänkte också så lite 'ogräs' nämligen grönmynta. Den får stå i kruka på vår balkong, eller också i en bottenlös hink i kryddlandet. Men det där med blomningen: Är jag brutal och ev. fel ute om jag säger att blommorna helst ska bort? De är säkert fina och så, men tar de inte smak från bladen? Det är i alla fall för bladen som jag odlar dem.
Oj, det var inte meningen att låta som Snorkfröken, men jag inser att man kan ha olika motiv till att odla kryddgrönt. ;-)
låt aldrig ettåriga kryddväxter blomma om du inte vill ha frön att använda, men grönmynta blommar vad jag vet inte alls här sverige!? så det ska inte vara nåt problem, se till att du håller rötterna isolerade från resten av trädgården bara annars har du mynta överallt till hösten

Plocka myntan ganska hårt när de kommit en bit, ju mer du plockar desto fler rotskott skjuter den och blir tät och fin. enklare ört finns inte att ha i en kruka men sätt den gärna i en riktigt stor kruka till slut så får du en stor fin "buske" till sensommaren. vackert och luktar gott!!