Hej hej
Härligt väder idag runt +3c +4c (varmast +5,4c på balkongen) och solglimtar ibland.
och det första vårtecken börjar visa sig mer och mer. snön har smält mycket, och krokusar börjar titta upp.
fikonen på lotten verkar vara överraskande levande (har fått skydd) lägst på lotten runt -23c/-25c. förra våren planterade jag ut flera små små frösådda fikonplantor samtliga verkar leva (inga frysskador vad jag kan se), dom har fått skydd av ett lager på 7-10cm löv och så ett gammalt fönster över. persiljan hade fått nya blad också under fönstret.
palmen och dom större fikonen vågade jag inte ta ta av skyddet för att kolla. men var tvungen att tjuvkika på palmen (fått skydd, en stor (stor) lövhög och så ett lager med grön vinterväv och ett lager med bubbelplast och så mycket snö). kunde se lite på ca 2blad av palmen och dom var sommargröna det hade jag inte väntat mig. men känsligaste området på väderkvarnspalm är i mitten vid tillväxt punkten till 70-90% brukar dom dö/ruttna där den första vintern. och det är inte alltid dom återhämtar sig. får se hur den tar sig till våren.
bilder från lotten
http://www.pixbox.se/alb_show_id1216198_page0.htmlbilder på vår tecken
3feb2011v_rl_kar.jpg ( 718.22k )
Antal nedladdningar: 66grodda saker, klätt kanske.
IMGP1152.JPG ( 734.48k )
Antal nedladdningar: 21krokusar
IMGP1146.JPG ( 954.29k )
Antal nedladdningar: 37hur ser det ut hos er ??, visa era vårtecken
Redigerat av flaxss: 03-02-2011, 16:30