Har min balkong i medelblåsigt söderläge. Har inte alltid tid att vattna

därför brukar mina växter ofta få löss. Söker därför efter tåliga växter.
Satsar på:
Jordgubbar! Jordgubbar i mängder ska jag ha, en hel låda full tänkte jag, gud va gott det är att plocka en jordgubbe och äta direkt från balkongen. Tåliga är de också, ingen planta torkade ut eller fick löss..
Vallmo, ser så somrigt ut. Även om de brukar blåsa sönder rätt snabbt hos mig så kommer nya blommor på en gång. Den blommade nästan hela sommaren.
Pelargon, en klassiker, köpte en rödvit prickig/fläckig på Ica maxi, hur fin som helst.
Har en klematis, tror det är någon form utav alpklematis, som var min första balkongväxt som jag köpte, den har hängt med i 5 år nu så den börjar bli lummig och fin. Jag låter den klättra runt en pilkon.
Satsar inte på:
Införskaffade en liten sälgplanta förra året, tror tyvärr att den har dött under vintern. Den såg iof inte så jätte rolig ut i somras heller då den blev svartbränd (av solen??).
Förra året hade jag en mängd olika kryddväxter, men då jag inte är hemma så mycket, och de dricker rätt mycket vatten, fick de en massa löss, speciellt basilikan, så de kommer jag skippa i år. Ev ha lite timjan, den verkar mest tålig.
Tomat, funkar super bra på balkongen men växer som ogräs, blir för stort och jobbigt. Klippte ner den flera gånger vilket resulterade i många goda tomater, men den växte till sig lika snabbt igen.
Physalis, fick mycket frukt om gick att äta, men gud vad mycket löss den fick!!
Bellis, ännu en lusmagnet.
Nytt för i år:
Tänkte trots goda råd, satsa på något litet äppelträd på balkongen. Har köpt en gigantisk plastkruka (hoppas inte balkongen rasar

) får se hur det hela går. Är lite orolig ang övervintring, men det ska nog lösa sig.
Redigerat av äppeltjejen: 13-03-2011, 14:04