CITAT (carren @ 19-09-2004, 15:18)
Dessutom är de flesta träden av vintersort och vi har varken lagringsmöjlighet eller lust att greja med att linda in äpplen ett och ett. Därför förblir tyvärr den mesta fruken oäten här hemma.
Alltså, man behöver inte greja med att linda in äpplen ett och ett. (Är det någon som gör det?) Enklare att då och då titta ned i äppellådan och ta bort sådana som blivit dåliga.
Jag bor i lägenhet och slänger ner mina vinteräpplen i en stor låda på balkongen (ett par sorter, några för ätning och några för kakor). Isolerar med tidningar under, och ett kasserat ulltäcke över (Går säkert att göra mera proffsiga lösningar, t.ex. snickra låda, isolera med frigolit.....) Hur som helst, på detta sätt har jag ibland förvarat äpplen ända till påsk. Något år har det blivit köldknäpp på 20 grader som jag missat flytta in äpplena. Då har dom frusit och fått gå till mos på direkten. Men ner till 10 grader klarar dom utan problem. Äpplen värmer varandra. Tack vare dessa äpplen kan jag när som helst under vintern göra mig en äppelkaka eller paj. Går ej att göra på "köpeäpplen". Menlös smak! Framåt mars/april blir äpplena lite skrumpna och resten får gå till mos.