Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kärnkraften, Hur är den försäkrad?
          Christa
          Inlägg 12-03-2011, 11:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag har ett svagt minne av att det sades för ett tag sedan att Sverige riskerat stadskassan med obegränsad ersättningsskyldighet vid en kärnkraftsolycka. Var det om det händer något med Vattenfalls verk i Tyskland eller hur var det?

Inte för att det är så stor sannolikhet med jordbävningar i Tyskland eller Sverige men sabotage eller att flygplan störtar eller en ren olycka kan ju alltid hända.

Undrar om vi genom kärnkraftverken i Sverige är delaktiga i någon försäkring som skall täcka olyckor i andra länder.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anki på Öland
          Inlägg 13-03-2011, 11:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Fick lära mig en gång för länge sen att det fanns 3 kategorier som hade "strikt ansvar" dvs att man alltid var ansvarig för en olycka, det spelade ingen roll vem som hade ställt till så olyckan hände - det var flygbolag, känkraftsägare och hundägare.

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Christa
          Inlägg 13-03-2011, 14:36
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 13-03-2011, 11:42) *
          Fick lära mig en gång för länge sen att det fanns 3 kategorier som hade "strikt ansvar" dvs att man alltid var ansvarig för en olycka, det spelade ingen roll vem som hade ställt till så olyckan hände - det var flygbolag, känkraftsägare och hundägare.

Tycker du inte att det är oroande om svenska staten är obegränsat ersättningsskyldig vid en kärnkraftsolycka i Tyskland?

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 13-03-2011, 16:32
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Christa @ 13-03-2011, 14:36) *
          Tycker du inte att det är oroande om svenska staten är obegränsat ersättningsskyldig vid en kärnkraftsolycka i Tyskland?

Christa nu tycker jag du skall tänka till lite....

Du tycker inte det är oroande vad vattenfall ställer till i andra länder? Bara om ditt eget.....

När jag hörde det första gången med vattenfallsförsäkringar då var det ang. alla brunkolkraftvärk dom bygde där. Där dom körde folk från sina byar och förstörde mycket. Var t.o.m. på svensk TV

Varför skall svenska staten/vattenfall har rätt att förstöra i andra länder men sen inte skall ha någon ansvar?

Vattenfall tjänar mycket pengar där då skall dom också ta sitt ansvar.

Vad jag än gör, måste jag ta ansvar för det

Elisabeth

Citera
          Christa
          Inlägg 13-03-2011, 17:13
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-03-2011, 16:32) *
          Christa nu tycker jag du skall tänka till lite....

Du tycker inte det är oroande vad vattenfall ställer till i andra länder? Bara om ditt eget.....

När jag hörde det första gången med vattenfallsförsäkringar då var det ang. alla brunkolkraftvärk dom bygde där. Där dom körde folk från sina byar och förstörde mycket. Var t.o.m. på svensk TV

Varför skall svenska staten/vattenfall har rätt att förstöra i andra länder men sen inte skall ha någon ansvar?

Vattenfall tjänar mycket pengar där då skall dom också ta sitt ansvar.

Vad jag än gör, måste jag ta ansvar för det

Elisabeth

Som jag skrev så tycker jag i princip att de skall vara ersättningsskyldiga men det skall i så fall gälla alla. Vi har inte fått något från Ryssland för Tjernobylskadorna.

Jag röstade nej till kärnkraft och problemet är ju att om det skulle hända en olycka som innebär att spridning av radioaktivt material som vid Tjernobylkatastrofen så skulle svenska staten bli bankrutt om de skulle ersätta skadorna. Alla våra skattepengar skulle gå åt.

Därför kan jag vara orolig även om jag i princip tycker att man skall stå för vad man ställer till med.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 13-03-2011, 19:38
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Christa @ 13-03-2011, 17:13) *
          ............så skulle svenska staten bli bankrutt om de skulle ersätta skadorna. Alla våra skattepengar skulle gå åt............

Är det inte Vattenfalls vinstmiljarder som skulle ersätta då?

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Christa
          Inlägg 13-03-2011, 20:00
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 13-03-2011, 19:38) *
          Är det inte Vattenfalls vinstmiljarder som skulle ersätta då?

Dom räcker nog inte så långt vid en svår olycka. Hur man sedan skall kunna ersätta ett land som blivit förstört av radioaktiv smitta kan man ju spekulera i.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Christa   Kärnkraften   12-03-2011, 11:34
          Carl   Kanske går på oturs försäkringen via hemförsäkring...   12-03-2011, 12:43
          Huggorm   Har det någon betydelse? Skulle en kärnkraftsolyck...   12-03-2011, 12:49
          Aqvakul   Har det någon betydelse? Skulle en kärnkraftsolyck...   12-03-2011, 13:10
          Christa   Har det någon betydelse? Skulle en kärnkraftsolyck...   13-03-2011, 06:37
          malcolm   En större kärnkraftsolycka skulle orsaka sådana al...   12-03-2011, 13:17
          irdalen   En större kärnkraftsolycka skulle orsaka sådana al...   12-03-2011, 13:51
          gnon49   Det materiella går nog/är nog att försäkrat genom ...   12-03-2011, 15:52
          Gunilla T   Utkrävande av ansvar vid ett eventuellt reaktorhav...   12-03-2011, 16:04
          gnon49   Utkrävande av ansvar vid ett eventuellt reaktorhav...   12-03-2011, 16:24
          Elisabeth-Västkustkolonisten   Hittade lite om vattenfall i tyskland http://www....   13-03-2011, 07:33
          Christa   Jag hittade det här http://www.metrobloggen.se/js...   13-03-2011, 08:27
          Elisabeth-Västkustkolonisten   Det hela ligger längre tillbaka. Vi var för nästa...   13-03-2011, 09:14
          Christa   Det hela ligger längre tillbaka. Vi var för nästa...   13-03-2011, 11:31
          Rihane   Oroväckande om det är så som Christa vagt minns. I...   13-03-2011, 16:20
          Huggorm   Ytterligare en anledning till att vi skall sälja u...   13-03-2011, 16:25
          Rihane   Så det stämmer att svenska staten är obegränsat er...   13-03-2011, 16:38

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 04:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon