Jag skulle nog säga att den minskande empatin har sina orsaker på den levnadstilen, med stressen att göra. Folk helt enkelt bryr sig mindre om hur andra har det, det finns ingen tid för det. Det märks ju så väl vid dödsfall i en familj, hur de flesta bekanta inte "hinner" att ta tid med den drabbade. Det blir tyst. Man kan säga att det har blivit vår tids bristvara mot oss och mot andra.
Det finns säkert undantag och mycket empatiska människor men dessa få stryka på foten av andra att de tar den tiden för någon som behöver det extra.
Det var det första som slog mig när jag kom till forumet, just bristen på empati, men trodde att det var en datorgrej, men har sett detta ytterligare bland folk, samt att antalet som söker till healing har ökat markant sen jag började med det över 18 år sedan. Detta bordar inte gott, men jag vet inte om man kan få andra att se det igen för vi har det i oss, mer eller mindre. Om det beror på ens vuxenhet eller inte, så då har den nog sina rötter i barndommen. ....Fuchsian....
Redigerat av fuchsian: 14-03-2011, 15:43
|