CITAT (Thilda @ 12-03-2011, 17:59)

På något vis kan man väl ta frön från ettåriga? Är en sådan person att jag kan köpa första gången men sedan vill jag gärna fortsätta själv

Tack för tipsen! Jo, till matlagning blir de nog, jag rent utav hatar när saker blir oanvända/bortslängda

Bor i sydligaste Finland så varma somrar blir det allt! Om persiljan, tredje året, om man låter den gå i blom, kommer det inte upp likadana plantor, eller är det rent ogräs? Jag visste inte att oregano kunde övervintra ute! Wow

Om du låter de gå i blom så frösår de sig själva, men problemet blir ju då att det kan dyka upp var som helst i trädgården och jag har fått sämre kvalitet på det som dyker upp då. jag har två rader i mitt kryddland, så varje höst gräver jag bort den som håller på att gå i blom ( den är ganska träig då och inte så god längre ) och sen sår jag ny där nästa vår, på så sätt har jag redan från tidig sommar stor och fin persilja ( den som är på sitt andra år ) och sedan längre fram när den börjar bli lite för grov så har ettåringarna hunnit bli stora och fina, kanonbra system som täcker hela säsongen.
sen på hösten klipper jag ner ettåringarna nästan helt (skördetid

) och rullar in dem som små "ciggarrer" i plastfilm och fryser in dem, så plockar man bara ut en ciggarr åt gången under vintern när man behöver till maten, nästan som färsk i kvaliten och definitivt bättre än att köpa krukor från affären, och kostar inte 25:- varje gång.
Har du frågor om andra örter så hojta till, jag har ett kryddland som jag har vårdat i 7 år nu med det flesta vanliga (och ovanliga) örter i.
Me like färska örter!!