CITAT (Christa @ 14-03-2011, 15:29)

Dom pratade på radion om empati och en person sa att graden av empati har med vuxenhet att göra. För min del upplever jag att människor i det svenska samhället blir mindre och mindre empatiska.
Blir människor mindre och mindre vuxna eller har den minskande empatin andra orsaker?
Empati betyder ju inlevelseförmåga och om den minskat eller ökat finns väl inget svar på. Denhär frågan diskuteras ofta inom vården men det kan ha sina förklaringar. Det finns en mycket större kunskap om personlighetsstörningar idag än vad man hade för t.ex. 50 år sedan och då kan upplevelsen vara att man tycker sig se en ökning.
Vi är ju alla barn av det samhälle som omger oss - idag är honnörsord som individualism och frihet tongivande. I mer auktoritära och strukturerade samhällen blir personlighetsstörningar inte lika uppenbara. Dendär "satkärringen" som höll koll på ungarna gjorde stor nytta...
Dethär med vuxenhet antar jag att personen inte menar ålder utan mognad.
Empati är inte det samma som "byteshandel" - om jag gör något för en annan människa och förväntar mig något tillbaka handlar det mer om egna behov.
Jag måste bara säga dethär också - vi skall inte moralisera över eller anklaga människor som på olika sätt lider av bristande inlevelseförmåga, det är inte självförvållat och kan innebära ett stort lidande.
Christa, nu blev dethär ser jag, mer än ett svar på just din konkreta fråga men jag har läst hela tråden.