Tror jag gör som ni föreslår. (Trodde jag var för sent ute)Sår nog och ställer ut dom närmaste dagarna.
Är varm anhängare av fiberduk. Har redan lite sådder ute, under fiberduk. Bla 3 st småplantor i varsin kruka av Aquilega viridiflora, Grönakleja ‘chocolate Soldier’ som jag sådde i januari 2010. Till min förvåning såg jag igår att det verkar vara liv i dom.
Tanken på att ställa in krukor i kylskåpet är en liten gräns för mig som jag inte korsar. Däremot har jag en liten plastburk med en plastpåse med sådder mellan fuktat papper ståendes i kylskåpet. Har förstått så sent som den senaste månaden att jag kanske har missförstått det där med stratifiering, att det inte är krukor med jord man ställer in utan frön i sand eller vermiculite(staving?) som man ställer in i kylskåpet. Men även det känns som en gräns jag inte vill gå över.
Återigen tack för alla svar. Visste inte att purpurklätten var bienn. Plockade fröna på en allmänning nedanför en skogsdunge och tänkte att det måste vara mycket livskraft i den växten.