CITAT (malo @ 19-03-2011, 10:16)

Jag skulle så gärna vilja ha några fiskar till min lilla damm, men jag undrar om det kan fungera?
De ska gå att övervintra och inte vara allt för stora. Jag har iof akvarium inne, men inte så stort att det skulle gå att ta in större fisk under vintern. Eller kan man "plantera" ut ett gäng guppy undersommaren?
Dammen är endast 60 cm djup och kanske ca 500 liter.
Är det möjligt överhuvudtaget, och i så fall, vad behöver jag för teknik för att få det att fungera året runt?
Dammen är för grund och har för liten vattenvolym. Den får ju inte bottenfrysa för då dör fiskarna - och även näckrosor. I en sådan liten damm blir temperaturen rätt så hög också på sommaren. Beror ju på var i landet man bor men minst 1m djup, helst mer eftersom en damm också slammar igen med tiden
Det är en hel del arbete och kostnader som krävs för att man skall kunna ge fiskarna en bra livsmiljö. Framförallt behövs det en syresättning av vattnet - även på sommaren. Stillastående vatten blir snabbt fyllt med alger. Du behöver också en eller två pumpar sommartid som pumpar upp vattnet och renar det och då måste du förstås dra fram el till dammen.
På vintern bör du ha en syrepump som syresätter vattnet under isen. Jag har också en ganska stor frigolitskiva med ett rör i mitten som släpper upp de gaser som bildas vid förmultningen i dammen. Dessa gaser är giftiga för fiskarna så därför bör de ledas ut.