CITAT (Överbölingen @ 20-03-2011, 15:36)

Tyvärr tror jag också att det är trams. Det enda goda div religioner har tillfört är skolan om än i skiftande form. Se bara tillbaka på kristendomen och katolicismen och i viss mån även grekisk ortodox lära.
Diverse bråk redan under vikingatiden. Sedan kom korstågen som bäddade för (enligt min uppfattning) nuvarande schism mellan västvärlden och arabvärlden.
I Frankrike fanns det hugenotter och rebeller. Sedan kom jesuiterorden som dessutom skulle ha en egen påve. Inqvistationsdomstolar i Gudsnamn och tortyr och avrättningar.
Häxprocesserna var populära saker för att bli av med trätande grannkärring eller en duktig och framgångsrik kvinna. (läs avundsjuka!) Det vi (manfolk också) kämpar för att få fram som entreprenörsanda och ta för sig mentalitet hos duktiga kvinnor idag men de söker intet jänster i tillräcklig omfattning.osv.
Martin Luther försökte räta ut det hela men tog till för stränga medel. Sedan har diverse sekter uppstått och gör det fortfarande med rent störda grunder. Exempelvis är en del motståndare till läkemedel, blodtransfussioner och inplantat. Inte ens präster kan hålla sig från pedofileri. Massjälvmord är inte ovanligt ide kretsarna.
Böckernas bok är en sägenberättad samling av texter. Handlar om snudd på förhistorisk tid, i varje fall den grekisk-romerska tiden från några hundratal år före Kristus och något hundratal år efter. Det finns humanistiska sekvenser som är tillämpbara idag men domedagsandan kan vi lämna därhän.
För det är jag inte ateist. Men ser på kristendomen i ett modernt perspektiv.
Tack för ditt svar!