CITAT (Christa @ 23-03-2011, 09:53)

Jag är inte emot LCHF men jag mår inte bra av fett och jag älskar frukt och rotsaker. Jag upplever att debatten ofta är polariserad men varför då?
Gillar man fet mat så kanske man väljer LCHF och gillar man frukt, rotsaker och baljväxter så kanske man väljer en sådan kost.
Varför denna motsättning?
Finns ingen motsättning i min värld i alla fall. Vad jag i första hand vill lyfta fram är att fett inte är farligt, så som vi trott i minst 30 år. Hela grejen är ju baserad på en lögn.
Jag äter inte alls så som lchf förespråkar egentligen. Det jag gör är att jag utesluter snabba kolhydrater. Jag har inte tillsatt någon extra fett i min mat, förutom att vi använder riktig smör och riktig grädde. Men saken är den att jag heller inte går ner i vikt nämnvärt av min kost. Väger 74 ca, när vi började med detta vägde jag 75,6 om jag minns rätt. Vet inte om viktminskningen skulle komma om jag valde att ösa på mer fett. Kanske ska jag testa när jag är på det humöret.
Maken, som faktiskt tappat ca 10 kilo på samma tid använder mycket mer fett, visserligen har han alltid gjort det. Vi äter ju finncrisp, han har ett tjockt bregottlager på först sedan pålägg, jag har bara pålägg. Dessutom har han nästan alltid stora klickar smör på sin tallrik.