CITAT (Christa @ 23-03-2011, 09:53)

Jag är inte emot LCHF men jag mår inte bra av fett och jag älskar frukt och rotsaker. Jag upplever att debatten ofta är polariserad men varför då?
Gillar man fet mat så kanske man väljer LCHF och gillar man frukt, rotsaker och baljväxter så kanske man väljer en sådan kost.
Varför denna motsättning?
Jag tror att det handlar om mycket ilska. Man får hela tiden nedkört i halsen om att detta är farligt och galet. Jag älskar frukt och rotsaker och jag hoppas att jag kan introducera lite mer i kosten i framtiden. Men i dagsläget för min del så ligger fokus på att komma i form.
För att återgå till detta med ilska så kan jag personligen konstatera att jag är frustrerad och besviken på de kostråden som gäller. Jag har alltid trott att jag har någon form av ätstörning eller är vrickad i skallen, karaktären är det inte fel på för jag har slitigt som ett djur genom åren. Men någonting har varit fel för jag lyckats aldrig förbli kvar nere på fina siffror på vågen.
Jag har följt kostråden, jag har ätit mina frukter, jag har räknat kalorier och fört matdagbok och jag har framförallt varit hungrig.
Så såg jag vad en meny med LCHF innebär och det är ju en hel del grönsaker, man satt ju inte och tuggade bacon/ägg/smör hela dagarna som jag trodde innan. Gick över till detta och vips så är jag aldrig hungrig, jag äter ytterst lite, magen är i trim och kilona rasar. Med andra ord så kan jag konstatera att jag dels inte har någon ätstörning, jag har ätit fel trots att jag ätit "rätt" tidigare. Jag överäter av de vanliga kostråden för frukten triggar igång hungern.
Jag kan erkänna att jag gafflat och munhuggits med LCHF:are i ett år om vilken galenskap de sysslar med. Detta skakar fram heta känslor, många känner sig lurade och att då bemötas med förträffligheten med de vanliga kostråden känns som ett hån.
Ska bli spännande och se vad som händer på kostrådsfronten!

Jag tror att matproducenterna av lätt/lightprodukter har all anledning att skaka av skräck framöver.