CITAT (merlin68 @ 23-03-2011, 18:03)

Det var precis så jag menar christa

Att inte ta den här extra smörgåsen (helst ingen smörgås alls

) och att röra på sig. Man ser ju även att idrotten har minskat i skolan t ex och många ungdomar sluta idrotta i tonåren. Sedan när man äter den här extra smörgåsen i tjugo år utan att röra på sig så lägger den sig ju där den inte ska vara eller hur? Kunskap om vikten att äta rätt och vikten att röra på sig regelbundet borde ta mycket större plats i undervisningen.
När man lever efter LCHF-metoden har man överhuvudtaget inte något behov av den där extra smörgåsen. Jag vet inte hur det är för andra, men jag är ytterst sällan hungrig.
Vad gäller att röra på sig och att lära ut bättre vanor redan i skolan håller jag fullständigt med dig.
Fetmaproblemet, som blir värre och värre i västvärlden tror jag bottnar mycket i alla lågkalorivaror som prackats på oss de senaste decennierna. Istället för smör på smörgåsarna ska vi bre på äckliga transfetter och emulgeringsmedel, grädden ska ha lägre fetthalt och fettet erättas med emulgeringsmedel, barn har fått dricka lättmjölk istället för vanlig mjölk. Fettet har utmålats, som den stora boven i dramat, medan Socialstyrelsen har uppmanat oss att äta 6-8 skivor bröd om dagen.
Alla måste väl ändå kunna erkänna att det är hälsosammare att äta naturliga produkter istället för kemiindustrins mat, bestående av diverse mer eller mindre skumma avfallsprodukter.