CITAT (Christa @ 23-03-2011, 18:23)

Att fett är nyttigt håller jag inte med om. På vilket sätt skulle det vara nyttigt att äta ost t ex?
Tycker du att Livsmedelsverket bluffar när de säger att man skall vara försiktig med mättad fett när man äter den blandkost som de rekommenderar?
Det är just det som är så knasigt. Livsmedelsverkets rekommendationer stöder sig på forskning som var totalt uppåt väggarna fel från början. Tänk efter nu. När exploderade välfärdssjukdomarna i västvärlden? Jo, när man bytte bort riktigt fett mot lightprodukter och när man började ta bort fettet från maten och tillsätta socker istället för smakens skull. Du ser inget samband?
CITAT (VitaFingrar @ 23-03-2011, 21:06)

Hm, jag har då aldrig hört att fett från fisk och avokado skall vara farligt. Snarare att det skall vara nyttigt att få i sig sådana fetter. Vart har ni hört att det skulle vara farligt? =/
Du har aldrig hört att du ska äta måttligt med avokado, för även om det är nyttigt så innehåller det alldeles för mycket fett? Fisk kanske jag var fel ute med, men kött då? Undvik för mycket nöt och griskött för det är farligt med det mättade fettet. Skär bort allt synligt fett. Har du aldrig hört det?
CITAT (Gita @ 23-03-2011, 20:47)

Vem minns inte rekommendationerna att vi skulle äta 6 - 8 skivor bröd om dagen, hade jag gjort det hade jag nog mått rejält dåligt. Jag äter sedan många år någon sorts LCMF- kost, dvs minimalt med kolhydrater, mycket proteiner och medelmycket fett och mår hur bra som helst.Visst gör jag avsteg vid fester och när jag blir bjuden på mat, men det är ju vardagen som är viktig.
Nu tror jag inte att en enda livstil passar alla, vi är alla olika och måste hitta det som passar oss själva bäst.
Gita
Vi är rörande överens. Inte bara det, jag äter ungefär likadant. Men ska nu testa i någon vecka och tillsätta mer fett för att se om något händer med vikten.
Visst är det så att alla måste hitta sin egen väg. Men däremot tror jag att ingen mår bra av för mycket socker och för mycket snabba kolhydrater. Men det tror jag att är så självklart för alla så att det inte ens behöver nämnas egentligen.
Redigerat av Anma: 23-03-2011, 21:11