Jag har rotat pelargonsticklingar så sent som i oktober och så tidigt som i februari och det har fungerat 100% i torvbricketter (blötlägger dem i ca 20 minuter innan jag stoppar ner sticklingen. Jag ser till att det är minst 5 blad på den och sedan tar jag bort de två understa innan jag stoppar ner den i bricketten. Sedan får de stå i fönstret (söderläge), har testat med plastpåse över (med klippta andningshål) och utan plastpåse och jag har inte märkt någon stor skillnad. Ser till att torven inte torkar utan alltid är lite fuktig. När rötterna börjar sticka ut ur bricketten så planterar jag dem i krukor med planteringsjord.
Min svärmor stoppar sina sticklingar i ett glas med vatten och det har jag testat i år. Jag har gjort som med de andra sticklingarna att jag tar bort de två understa bladen och ser till att de andra är över vattenytan. Detta har inte fungerat lika bra för mig. Ca 80% har lyckats men övriga har inte fått några rötter.
Jag har aldrig testat att så direkt i kruka med jord, men ska testa i år för att se om jag lyckas. Jag tycker det är roligt att "experimentera" lite och prova mig fram.
Håller med om att det är lättare att övervintra sticklingar än "moderplantorna".
Lillpluttan
|