Hejsan!
(rapport från en 2,7 kvm blåsig östlig balkong i zon 5)
Favoriter i repris från förra året:Blomsterböna, preisgewinner - växer någon decimeter varje dag, ger insynsskydd, vackra röda blommor som lockar humlor ända upp till 5e våningen, och jättegoda skärbönor. Skördade ett par kilo från bara 3 plantor förra året, och de är goda även efter ett halvårs förvaring i frysen. Vi åt sista påsen i januari och har längtat sedan dess. Försår dem inomhus för att förlänga säsongen, och härdar dem hårt i början så att de klarar hösten bättre. När de väl etablerat rötter så tål även småplanten kyla ner under nollan, om de bara skyddas från frost med fiberduk och/eller odlingstält.

Brytsockerärt på samma spalje som Blomsterbönan, blommar tidigare och skördas tidigare och är liksom färdig när blomsterbönorna (som kan bli 5m) behöver hela spaljén själv.
Luktärt, varje år, det är ett måste! I år blir det Bröderna Nelsons vanliga luktärter, traditionellt och billigt, hittade en påse med ganska gammalt datum som jag ändå hoppas ska gro.
ÖvervintratVita smultron, t o m i den grunda balkonglådan som stått ute i denna vargavinter har de överlevt.
Vildkaprifol, om den inte dött av torka. För tidigt att säga utan att skära i den.
Inte igen, baserat på förra årets erfarenhet:Basilika, plocksallad och annat bladgrönt utom mangold och mynta. Försök under flera år på tre olika balkonger, i olika stadsdelar och vädersträck, har gett samma resultat - något annat äter upp dem innan jag hinner smaka. Hädanefter får alla blad växa i krukor i köksfönstret istället!
Grönkål, god mat och oväntat tjusig krukväxt som fungerade att odla t o m i ampel. Dock fick jag akutskörda när kållarven invaderade och jag är fortfarande arg och lite äcklad så grönkålen står på paus några år.

Paprika Cubico. Var för sent ute för att fröså och detta var den köpeplant som erbjöds. Vacker men smaklös frukt, och en planta konstant svart av mögel och löss. Det tog dessutom hela sommaren att få färdig frukt och det var inte värt utrymmet på min lilla balkong.
Svartrot, de hann inte bli mer än små råttsvansar i fjol så jag ger upp den drömmen. Trist, för det är så gott!
Årets nysatsningarAmpeltomater i väggamplar, minst fyra har jag plats med. Kanske en upp-och-ner-hink också. Har beställt frö till sorterna "Houndreds & Thousends" och "Tumbling Tom Red"
Tänker också för första gången återanvända jord från fjolårets odlingar och bara blanda ner ordentligt med kogödsel.
redigerat stavfel
Redigerat av Socktrollet: 24-03-2011, 11:15