|
Knäpparlarver äter gräsrötterna om de funnits i jorden där man grävt bort grässvålen. Dvs om man (som jag gjort) gräver upp gräs och gör grönsaksland där så vill knäpparlarverna gärna äta potatisen man sätter eftersom deras normalföda, gräsrötterna, har försvunnit. Det brukar sägas att det finns tillräckligt med gräsrötter kvar det första året, och att angreppen därför blir värre år två och tre, sen söker de sig till bättre ställen. Sägs det.
Jag har grävt upp många små grönsaksland med grässvål, tycker det varit väldigt olika i de olika landen hur mkt knäpparlarver jag får i potatisen - viktigast dock att de inte finns alls efter några år (3?), och man ska ju ändå inte ha potatis på samma ställe år efter år, så för mig har det eg. bara varit första året jag drabbats en del.
Jag inser själv att jag inte riktigt svarar på din fråga - eg. frågar du om knäpparlarverna ligger i dina högar av grästorv, och om du därför för in dem i ett nytt land om du lägger dit dem.
Jag skulle inte tro det, men säker är jag inte. Skulle säga att du enkelt kan undersöka saken genom att gräva runt i högen innan du bestämmer dig.
|