CITAT (Ludvig Johansson @ 31-03-2011, 22:11)

Det finns förstås massor av guldkorn för den mindre tomten. Några av mina favoriter är:
Catalpa x erubenscens 'Purpurea'
Acer griseum kopparlönn
Cladrastis kentukea gulved
Liriodenrond tulipfera Tulpanträd (den helgröna varianten)
Acer negundo 'Flamingo' Brokbladig asklönn
Tack för tips!
Googlar och kollar, hjälp, jag tror det stora problemet är att man vill ha allt jämt! Med en sån här liten tomt så får jag panik när jag ser alla skönheter och kan inte bestämma mig så då har man landat i den situationen att det inte blir något. Jag har en lönn i rött på tomten, men i form av något buskliknande, på tillväxt så man får se hur den blir.
Men tulpanträd, katalpan och gulveden ska jag absolut kika vidare på i böcker. Svårt att få en klar bild av hur allt ser ut i "verkligheten" och hur det skulle smälta in i den egna miljön. Men namn som man kan fokusera på istället för att drunkna i den uppsjö av alla olika sorter och slag när man bläddrar förstrött tas tacksamt emot. Så tack!
Jag ska dessutom ta bort ett miniväxthus på en södervägg i ett skyddat läge eftersom jag aldrig lyckas hålla liv i något inne där. Tror att det skulle vara ett bra ställe för något intressant växtslag. Samt att jag skulle vilje ha ett litet äppelträd inne på tomten. Så en fullständig härdsmälta, så mycket som man vill ha men ingen form av kunskap på namn etc, men man har fantasierna av hur man vill att det ska bli.