Jodå, jag bryr mig allt om hur mina fiskar mår, Det är många timmars arbete som läggs ner varje år på att hålla min damm i ett bra skick för i första hand fiskarnas skull, men naturligtvis också ur estetisk synpunkt.
De första åren fångade jag upp dammfiskarna och förvarade dem i ett 600 liters akvarium under vintern. Ett år hade jag dem i en stor tank som var ungefär en kubik stor, då förvarades de i garaget, kallt men isfritt.
Dessvärre var detta infångande ett fullständigt trauma för fiskarna, dammen är stor och fiskarna inte lätta att fånga. Dammen fick nästan tömmas helt innan fiskfångsten kunde börja. Varje höst som fisken skulle fångas in, slutade med att flera av fiskarna dog i sviterna efter flytten.
De senaste fyra åren har jag haft alla fiskar kvar i dammen, varit noga med syrepumpar och att alltid ha en öppen vak. Vattnet byts i mycket stor mängd innan vintern, samt när våren kommer.
Förra vintern som ju också var väldigt kall och isarna väldigt tjocka, överlevde alla fiskar i min damm. I år har dessvärre en Koi hittills dött, det kan vara mer men jag hoppas att det gått bra.
Vad jag vill säga med detta inlägget är, att när jag i flera dagar höll på att jaga för att fånga in fisk till övervintring, då dog fler fiskar än vad det hittills har gjort, på fyra år har jag hittills förlorat en fisk.
Det viktigaste är ju att man sköter dammen noga även över vintern för att det öht skall fungera.
edit: stavfel
Redigerat av Monaxe: 01-04-2011, 10:21
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|