Kul med lite snack här inne! Just robinia har jag kollat på, men den har giftiga frökapslar om jag inte missminner mig. Jag har småbarn så allt giftigt är uteslutet. Kan nog konstatera att tulpanträd får vara uteslutet, vågar inte chansa. Skulle uppskatta att det var hyggligt snabbväxande också, jag kommer nog köpa ett hyggligt stort ex av det träd jag beslutar mig för. Så tråkigt med en hel tomt som är på tillväxt med pluttiga plantor.
Vid inflytt så var det ölandstokhäck, en sansad perennrabatt, lite rosenbuskar och väldigt öppet. Denna tomt består mestadels av gräsmatta.
Jag tillhör då kategorin som vill ha lummigt och frodigt, antar att jag redan på tre år fått en aningens urspårad tomt för jag planterar allt utan en vettig plan, sen ett evigt flyttande.

Men samtidigt så har detta öppna resulterat i mycket sol, men hyggligt omgärdat med skog ca 30 m ifrån. Så öppet läge men lite halvskyddat.
Så jag har normalt sett inga problem att strunta i zoner. Jag rockar på så blir det som det blir, inne på tomten så är det väldigt skyddat och kommer bli ännu mer så fort jag får lite fason på området vid tomtgränsen. Men just där så vill jag nog vara säker på att det verkligen fungerar här.
Bor i Tungelstaområdet, vilket resulterar i mycket shopping hos de lokala växthusen. Smått deppig över att en efter en stänger igen så jag försöker stödja de lokala odlarna. Blomorado har en del träd och buskar så jag ska nog i första hand försöka handla hos dem. Antar att man kan beställa också.
http://www.blomorado.se/Hur upplever ni att purpurapel är förresten? Jag är usel på träd namn, varit helt fokuserad på buskar/perenner/lökar senaste åren och lärt mig mycket. Men beträffande träd så är jag fullständigt grön.
Tack för feedback, vilket fantastiskt forum!