Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Köra minigrävare mitt på gräsmattan?, blir inte gräset förstört?
          luzen
          Inlägg 06-04-2011, 14:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem nr: 38 976

Ska vårplantera bokhäck "mitt på gräsmattan" -trädgården ska rumsindelas och den plana delen av gräsmattan ska inramas med häck. Det gäller ca 20 meter dike som ska grävas, tyvärr ganska tung lerjord.

Nu till frågan: behöver vi hyra grävmaskin till detta, och förstör inte den gräset om man kör mitt på mattan? Speciellt nu på våren då det fortfarande är fuktigt i marken? Dessutom måste vi köra i lutning vilket borde slita ännu mer på underlaget

När är det optimalt att plantera bokhäck?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          spacepingo
          Inlägg 07-04-2011, 10:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 299
          Medlem nr: 14 665

När vi planterade vår häck (på gränsen mellan oss och grannen) så hyrde vi en minigrävare och jag kan säga att den var värd varenda krona och det arbete vi fick lägga på att fixa gräset efteråt. Kolla bara att grävaren klarar den lutning som ni har. Det tog en helg ungefär för oss och vi hade ca 27 m varav 5 m som vi fick gräva förhand pga att det lutade för mycket för att vi skulle kunna köra där. Vi försökte hålla grävaren på samma spår hela tiden så att skadan skulle bli begränsad men det blev leråker av den (tyvärr så råkade vi ut för ett kraftigt regn när vi höll på och det gjorde inte saken bättre, men det vet man ju aldrig när man bokargrävaren). Trots leråkern så tog det inte speciellt lång tid att få gräset att repa sig. Eftersom det var en begränsad del av gräsmattan så kunde vi låta bli att gå på den under det nya gräsets uppväxt.
          Om jag nån gång ska plantera häck igen så blir det helt klart med grävare!

--------------------
          Mimmi

Odlar i gränslandet mellan zon 2, 3 och 4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 18:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon