CITAT (Huggorm @ 08-04-2011, 16:01)

En av mina favoritsysselsättningar är att sitta och leta fornminnen på riksantikvariets hemsida, och sedan besöka dessa i verkligheten. Ibland blir man helt förundrad över hur mycket som måste ha ändrat sig sedan fornminnena skapades för hundratals, ibland tusentals år sedan, ibland är det sig nog fortfarande ganska likt. Även gamla gårdsruiner, kvarnruiner och liknande besöker jag gärna. Ibland kan jag sitta hela nätter och grotta ner mig i gamla kyrkböcker, lantmäteriets historiska kartor och obskyra historieböcker och hembygdsböcker. Just nu till exempel, försöker jag hitta information om ett slag som stod här för bara några hundra år sedan, men som i princip inte nämns i historiaböckerna. Det nämns som hastigast i danska och norska historiaböcker, men inte i svenska. Varför har det tystats ner trots att vi vann, eller är det en tillfällighet att det aldrig nedtecknats något? Sådant kan jag spendera hur mycket tid som helst på.
Känner igen mej lite av vad du skriver om, jag vandrar mycket i skog och mark om hösten i svamp tider, och då blir det runt södertörn där finns det mycket ruiner från gammla torp, det har hänt att jag har sett någon syren eller äppelträd, sedan så ser man torpargrunden och kan kanske se var åkern har varit, då går fantasin igång och man kan se nästan framför sig hur folk lämnade torpet för att åka till Amerika runt 1850talet.