Om man ska torka eller djupfrysa beror väl både på utrymme och smak. Att bara förvälla och djupfrysa i lagom stora förpackningar är förstås enklast. Torkning innebär lite plock under processens gång, men slutprodukten tar mininal plats och kan förvaras i vilket torrskåp som helst. Och somlig svamp, t.ex Karl Johan och Trattkantarell blir faktiskt godare torkad.
Vanlig kantarell avnjuts bäst som färskvara, både torkning och frysning har en tendens att göra den besk.
Själv fryser jag så mycket jag får plats med (vilket inte är så mycket eftersom frysen redan är rätt full av bär och grönsaker så här års). Jag gillar inte riktigt den lite slemmiga konsistensen som den mesta svampen får av frysningen, men annars är det perfekt att dryga ut köttfärssåsen med vintertid.
Trattisar och torra, fina Karl Johan torkar jag alltid. Fast de allra finaste små KarlJohanshattarna helsteker jag med rören kvar - det blir fullständigt sanslöst gott.
Hur många av er äter förresten fortfarande murklor? Själv har jag lite tappat lusten efter alla larmrapporter om cancerogener.
--------------------
Viveka i Alingsås
|