CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 09-04-2011, 08:38)

Det här var just den tråd jag sökte! Jag är rätt vältränad och stark, men för två år sen fick jag ryggskott efter att ha tagit ned stora träd. Jag förstår vad jag gjorde fel, böjde mig ned efter ris, vred mig åt sidan och drog upp för att köra i kvarnen. Plötsligt kunde jag inte röra mig men det blev bättre efter ett par veckors vila. Efter det känner jag hur knivar skär i ryggen(främst nedre delen) efter en stunds "rejäl grävning". Försöker tänka på tekniken men jag blir fort väldigt öm och trött. OK, jag har fyllt 40 också, kan ju bidra...
Nu har jag lyckats bryta av skaften på två spadar och en grep (jag gräver och bänder mycket, min jord är full av sten och rötter...) och ska köpa nya. Jag vill ha spadar för att gräva planteringsgropar, i första hand. Tittade på ett par ställen på olika modeller och de skiljer sig i utformning. Blev intresserad av Fiskars svarta spade, den är lite krökt i skaftet, har rätt litet blad och skaftet är aningen längre än andra. Hela spaden är svartlackad, nån som provat den? Det fanns också en fin spade med större blad och träskaft, tror det var Fiskars med, men den kändes lite tung, annars verkade den bekväm. Och slutligen hade Clas Ohlsson en Fiskars som var rätt nätt, träskaft och mindre blad. Nån som har erfarenhet av dessa? Man skulle ju vilja provgräva lite innan man köper, men det går ju inte. Har inte lust att köpa alla "bara för att prova", de är ju inte gratis precis... (Det fanns en mängd billiga spadar också, men de såg helt kassa ut i jämförelse med de jag fastnade för. Har grävt med "leksaksspadar" hos vänner och det är ett elände!)
Jag är 164 cm lång, stark men inte tung, om nu nån känner igen sig i mig och kan ge råd så skulle jag bli jätteglad!
Jag köpte fiskars svarta spade i år och jag är så glad för det. Jag är som du dryga 1,60cm lång och ofta är skaften på redskapen för långa för mig men den här är helt perfekt för oss "kortisar"

Spaden är också väldigt lätt ett stort plus för det...Har liksom du brutit av skaften på "allt som har skaft" p g a stenig jord och att jag bänder loss stora stenar. Tror inte att fiskars spade kommer att klara av min hantering mer än ett år utan att skaftet viker sig men det var den låga vikten som vägde tyngst när jag valde "årets modell".
Redigerat av merlin68: 10-04-2011, 21:41