Borde hålla klaffen men det går ju int.
Sistlidna natt hade vi en djuplodande debatt om miljön, natur och förhållningssätt.
Mycket orättvist måste jag säga för vi var tre mot en. Och han var duktig. Mycket till och med. Son och sonhustrun skötte debatten medan jag slängde in provocerande uttalanden för höjning av nivån. Sagda rödrosa kämpe är kollega till sonen och tog över när jag föll för åldersstrecket. Han är miljöiskt lagd om jag får kalla det så. Hans uppgift i Överböle var att hjälpa Jesper (gubben är för gammal) att fälla och köra hem nästa års vinterbehov av björkved. Detta på egen begäran. Vi har alltså väldigt kul tillsammans. Hans skoterteknik når inte upp till min nivå ens.Men han får köra motorsågen. Det är jag förbjuden att göra. (Psst, jag har en eldriven för gårdsbruk men det har inte sonen fattat). Denna rödgrönskäre 40-åring säger sig stödja de gröna men är rödare än en röd gris. Fru Vetterstrand är ju så snygg! Han vill inte bo i en småstad. Gränsen går vid ca 50 000 innevånare. Kollektivtrafiken hägrar. Strutssyndrom? Hur i h-e skall en liten tätort kunna upprätthålla en kollektivtrafik? Han tror att samerna får ersättning för rovdjurstagen ren. Jo men visst. Portokostnaden. 1 500 för ett djur som normalt inbringar 3500 pistoler. Är det därtill en ung vaja så är hon värd ca 6 gånger mer eftersom hon producerar kalvar varje år som är slaktfärdiga efter ett eller två år. Mattematik och enkel multiplikation ingår inte i myndighetens baskunskaper. Frågan dök upp om Jennys (banbarn) vajakalv som togs av örnen. Mitt inlägg : Skjut den jäveln! Protestanten: Nej det kan man ju inte göra!!! Naturligtvis inte. Det skulle inte ens jag göra trots att jag är jägarpsykopat. Men hur skall folk skydda sig mot övergrepp. Tänk er effekten av att en tuff tjej som blir utsatt för våldtäckt och biter av ståndaren eller ännu bättre sliter loss påsen med bihang. Vem skulle fällas i den rättegången. Det är en annan sak kanske ni tycker. Men i verkligheten är det precis samma grej. Ett våldförande. Himmel vilken debatt vi förde.
Om nu någon efter dessa och ytterligare vindlingar på tyckandets altare tror att vi bidde gramse på varandra så är det fel. Vi har nämligen (kanske norrländskt syndrom trots att kompisen är från Blekinge) lärt oss att respektera vad andra människor tycker.
Här säger vi att han har en sund inställning som han tror på . Det är OK. För dens skull behöver vi inte ändra uppfattning och inte han heller. Däremot har han fått lite motargument till hjärnan som kanske ger effekt med tiden. Och det har vi också. JP-dunken tog slut fram mot gryningen så lullet lämnar jag därhän.,
Redigerat av Överbölingen: 10-04-2011, 22:05
|