Nu kommer jag in i den här diskussionen.
Varför är allting så perfekt anpassat?
Jo, det är tämligen enkelt. De djur, växter med mera som inte kan anpassa sig dör ut, och endast de tillräckligt "perfekta" överlever. För det andra så krävs en viss "anpassning" för att ens kunna uppstå.
Ex) Så frön från alla möjliga växer i Sahara, eller på någon bergstopp etc. Vad händer? Jo, endast ett fåtal gror. Då kan ni ju inte komma och säga "vad konstigt att dessa växer är så perfekt anpassade" Det är ju inte ett dugg konstigt, då de som inte alls är anpassade för ett sådant klimat aldrig uppstår.
Samma sak med universum, som kanske är oändligt, då är det väl snarare konstigt om det inte uppstår liv någonstans. Eller om det finns oändligt många andra olika universum, så är det inte konstigt det finns liv i några av dem. Är ju oerhört korkat att tänka som en del gör att: "oj, jävlar vad konstigt att hela det här solsystemet är så bra anpassat för liv" Men i alla andra solsystem där det inte är anpassat så kan ni ju för helvete inte ens uppstå och konstatera att det inte är anpassat. Det är bara i de solsystem där det kan uppstå liv, som liv uppstår och tycker det är konstigt att det är så bra anpassat, men de tänker inte på de miljarder platser de inte uppstod på.
Att utgå från principen att saker händer för att de kan hända, och de sker så fort de kan ske, är ju det absolut mest troliga, tycker jag.
Tro på vad du vill, för det gör du ändå, men att säga "gud skapade allting" är inget bevis alls, det bara förskjuter problemet ett steg, och är dessutom enligt min mening fullständigt ologiskt.
|