CITAT (ryss_бори @ 13-04-2011, 00:57)

...Är inte ett dugg stolt över det här landet heller, varför skulle jag? Det är långt ifrån perfekt, och dessutom kan jag inte säga att jag ligger bakom en massa bra förändringar heller.
Av samma anledning blir jag inte stolt om Sverige tar guld i fotbolls VM. Jag deltog ju aldrig i spelet, och jag har inte mer gemensamt med dessa spelare än några random kineser eller whatever.
Om något är bra kan jag säga att jag är glad över det, men inte stolt om det inte på något sätt inkluderar mig.

Äntligen någon som förstår!!

Jag har aldrig begripit varför folk hejar på det landet där de råkar vara födda, och att känna sig "stolt" över sitt land kan bli rätt osmakligt om det t.ex. gäller Tyskland. De flesta stater, antagligen alla, har mer eller mindre otäcka saker i sin historia, jag menar naturligtvis inte att nu levande tyskar är ansvariga för andra världskriget på något sätt, jag förstår bara inte stoltheten i sammanhanget. Men sen kan man ju gilla vissa sidor av sitt land, Sverige är vackert och jag är glad att jag bor här.
Hur kan det vara att "c" försvinner sist i ditt namn när man citerar det?!