CITAT (MiKa @ 25-05-2005, 09:00)

Jag köpte en gul frukt (ca 5 cm i diameter) med taggar och ett kärn(frö?)rikt innanmäte (Kiwano?) på ICA, petade ner några av kärnorna i såjord i slutet av mars och idag täcker de (4 plantor) ett av mina söder fönster och fungerar som skugga åt bl.a physalis, passionsfrukt, melon och unga hibiskus & Torenia plantor.
De är mycket kraftiga och snabbt växande plantor (rankorna var 1,5 m långa den 10 maj så jag toppade dem men det kommer bara nytt på sidan om) med stora hjärtformade blad, massor med med sidogrena med blomknoppar, verkar tåla att sitta bakom en glasruta i full sol från tidiga morgonen till sena eftermiddagen. Ska bli spännande att se om det bildas fruktämnen!
Någon annan som har provat denna frukt? (Kiwano?) ~Mika~zon 4

Jag har också kiwano. 4 st rankor som växer fortare än någon annan växt jag har. Det är en subtropisk "gurka" men den odlas mycket på nya zeeland. temperaturen där är väl ungefär som i Sverige, bortsett från vintern. Tror aldrig att det blir minusgrader där. Ligger väl mellan 10-20 grader i genomsnitt skulle jag tro.
Vet dock inte om det går att ha dom ute mer än under den frostfria perioden. Säkrast att inte riskera antar jag.

Riktigt god frukt i alla fall. smakar som banan fast med annan konsistens. Jag brukar strö lite socker över och äta med sked.