CITAT (Huggorm @ 18-04-2011, 21:26)

Dom är faktiskt lite småäckliga. Det kryllar av hästiglar på ett ställe där jag brukade bada som barn. Men de angriper väll inte människor?
Jag vet inte säkert. Har ju ockås hört att de inte går på människor men några har berättat att de fått iglar på sig som sugit blod men det kan ju har varit blodiglar. Vet inte hur vanliga de är i Sverige.
En gång när jag fiskat upp ett tiotal abborrar och lagt på land någon meter från en lite å så skulle jag lägga dom i påse. Precis när jag skulle greppa tag i dom så upptäckte jag en stor hästigel som låg och sög på gälarna på en av dom. Den var 10-15 cm lång och det gick vågor genom kroppen.
Då skrek jag till så det ekade över nejden och min kille sprang genast till bilen och bytte sina flapp-flapp skor mot gummistövlar.
CITAT (Vippan @ 18-04-2011, 21:40)

Iglar användes förr i tiden till åderlåtning,patienten tappades på det sk dåliga blodet och skulle då bli botad.
Insekter kommer jag bra överens med. men däremot ormar då blir det en sån där panikattack ryser bara jag tänker på en orm.
Någon sa att man använder dom fortfarande vid t ex handkirurgi för att få igång blodcirkulationen. Vet inte om det är sant.