Jag vill gärna poängtera att det är kunderna som styr vilka som överlever. Man glömmer det ibland. Vill man ha butiker (eller seriösa handelsträdgårdar) med kunnig personal och brett sortiment måste man handla där. Man kan inte bara handla den där speciella plantan på den "riktiga handelsträdgården" och allt annat på billigt ställe, man bör handla så mycket som möjligt i de riktiga butikerna för att de ska överleva.
Jag jobbar själv i fackhandel och vet hur svårt det är att överhuvudtaget hålla näsan över vattenytan, får ofta försvara varför det kostar tre kronor mer i fackbutik inne i Stockholms city än på lågprismarknaden i tjotaheiti. Ofta jämför kunden bara en varas pris här mot där och tänker inte på allt annat man får än just bara den varan.
Vill man ha en handel med bara "säkra kort" (en mataffär med grönsaksdisk som bara säljer isbergssallad, gurka och tomat) så får man nog bra pris, men vill man ha butiker med brett sortiment och alla möjliga olika saker, även annat än "säkra kort" så får man betala lite mer. Det är på "säkra kort" man tjänar pengar. Därför har lågpriskedjor bara "säkra kort". Men riktiga butiker vill ha annat också, trots att man inte tjänar så mycket.
Jag ska inte tjata mer om det här, men jag skrev ett svar i en gammal tråd som passar bra in. Om nån orkar läsa är länken här, om det nu fungerar:
http://forum.odla.nu/index.php?s=&show...t&p=1151720