När jag bodde i Zon 2-3 och hade en stor balkong och sedan flyttade till hus med trädgård med 2 körsbärsträd, ett plommonträd, ett päronträd, tre äppelträd, vinbär i alla de slag, krusbär, hallon och björnbär så måste jag erkänna att jag blivit lite bortskämd. Fanns även ett gäng Schersminer, ljuvligt.
Nu bor jag i zon 4-5, pytteliten balkong och vill få plats med allt som jag tidigare har haft
Så detta har jag prövat på balkong och fortsätter med;
Klätterros; New Dawn
Jordgubbar i ampel
Dhalior
Ny prövning;
Trädpion (var kampanj på den, 99.- istället för 250.- måste ju prova!)
Smultron
sockerärtor
Klematis, Jackmanii & Piilu
Jätteblåbär (2 olika sorter så det blir några bär)
Doftschersmin
Ros; Nostalgie
Har hittat ett antal fröpåsar med sommarblommor & annat kul som jag kommer att strö i gamla zinkblommlådor som jag kommer att ställa på golvet under balkongräcket, där jag har investerat i 4 blomlådor som sätts ovanpå räcket. Allt för att täcka den fula balkongväggen.
Någon som har erfarenhet av att ha björnbär på balkong? Har sån lust att testa, men det blir nog nästa år, det är fullt på balkongen för större saker nu. Får se om jag får plats med en stol att sitta på, ha ha ha.
Vad jag nog inte kommer att odla är liljor, förtjusande, men dessa liljebaggar är ju allt för hungriga. Har prövat både på balkong och i trädgård, men att döda baggarna och stampa på larverna flera ggr om dagen känner jag inte att jag vill behöva göra.