CITAT (Aqvakul @ 22-04-2011, 11:54)

Fast buxbomplantor är ganska dyra även om jag köper dem på Plantagen och risken att det är "sämre" plantor är större där. Om jag är oerfaren så är det lätt att jag utan rådgivning ger dem fel start i livet. Valfrihet är bra, men ensidighet är dåligt...
Jag vet inte riktigt vad du försöker säga. Skall jag tolka dig så att du tycker att de som handlar på typ Plantagen är okunniga och inte förstår sitt eget bästa och därför borde kanske inte det valet finnas? För min del tycker jag att butiker som Plantagen är jättebra och billiga just när man har kunskapen.
när det gäller kvalité så är det i allmänhet ingen skillnad mellan olika gardencenters och i huvudsak kommer väl plantorna från samma odlare, företrädesvis från Holland. Jag bor alldeles i närheten av en sk. "fin" plantskola och dit kommer långtradare med växter nästan varje natt under högsäsong.
Vad jag har noterat är hur olika väl man sköter om växterna i de två Plantagenbutiker som finns i min stad;
troligen beroende på inställningen hos respektive butikschef.
Och visst är valfrihet bra, både stormarknader och specialbutiker har sitt berättigande både när det gäller växter och andra varor.
Gita