Problemet som jag ser det är att de stora kedjorna utarmar utbudet. De tar hem stora mängder av ibland de lättaste och populäraste sorterna .
Har mycket varierande erfarenhet av dem , en del har kunnig och mycket hjälpsam personal , medan man på andra ställen knappt kan skilja på en pelargon och en hibiskus.
En dålig plantskola överlever väl inte ? Man handlar en gång , kanske två , och sedan aldrig mer och avråder sina vänner och bekanta från att handla där.
En bra plantskola , som ger bra råd , hjälper till och tar hem växter man vill ha osv osv är värd sin vikt i guld . Tyvärr kan det bli svårt att överleva även för en sådan , de kan i regel inte köpa in i så stora kvantiteter och priserna blir inte desamma .
Min favoritplantskola odlar en hel del själva , tar hem plantor från trakten , är visserligen dyrare än stor kedjorna men jag vet att jag får kvalité . Hellre fem plantor därifrån än om jag kan få sju från stora kedjorna . Vet också att jag kan lite på råden jag får , personalen har utbildning .
De stora kedjorna överlever även dålig kritik just för att de är så stora. Många bryr sig heller inte , lite svinn får man räkna med , eller så kan det inte alltid vara så lätt att förstå varför växten inte överlevde.
Fel jord ? Fel näring ? Fel planterat ? Felaktiga planteringsråd ?
Det sistnämnda har jag råkat ut för 75 - 80 % av gångerna när jag handlat hos de stora kedjorna.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|