CITAT (Aqvakul @ 22-04-2011, 17:13)

En liten jämförelse:
Förr fanns det minst en järnaffär med kunnig personal i varje större samhälle. Redan för 30 år sen klagade min lokale järnhandlare på att konkurrensen från stormarknaderna var övermäktig. Många kunder kom in och bad om inköpsråd, men handlade sen billigt på byggmarknaden.
Min kompis som driver en blomsterhandel sliter med konkurrensen från den stora matvaruaffären intill, med större omsättning, lägre inköpspriser och lockpriserbjudnden.
Svenskarna är kända bland utländska exportörer för att prioritera låga priser framför kvalitet, vilket gynnar de stora aktörerna.
Många som handlar växter är faktiskt mindre kunniga och kan behöva råd. Många förstår inte heller att växter som ser väldigt snygga ut vid köptillfället inte alltid är de vackraste nästa säsong.
Det är sorgligt när den enda större butiken i mitt grannskap nu övertas och blir en av ett antal Plantagen häromkring. På sikt utarmas sortiment och kompetens.
Nej, alla plantskolor importerar inte alla växter från Holland. Min "hovleverantör" tar numera in allt mer från Polen då man har problem med en hel del växtgrupprt med holländskt ursprung.
Med en fri marknad, som vi naturligtvis vill ha, så kommer vi att få allt mer av oligopol och där de små aktörerna marginaliseras. Mitt bidrag för att motverka denna tendens är att "gynna" de mindre aktörerna. Det är ingen stor "uppoffring".

Bravo!
Jag tycker personligen att det är synd om även trädgårdsvärlden skall bli ICA eller Coop Forum. Den mångfald som vi vill ha i våra trädgårdar blir till enfald och i alla trädgårdar växer enbart samma växter. Det kan man nästan ana när man läser olika trädgårdsforum. De vackraste växterna kommer från Kina, Japan och Korea - inte från Holland.
Jag sätter massor av pengar i min trädgård varje år och fortsätter gärna med det och gynnar de små entusiasterna som åker världen runt och hämtar hem växter som jag kan odla i min trädgård.
Om vi inte värnar om entusiasterna finns de snart inte kvar och då finns enbart den ideélla föreningen STA kvar som kan erbjuda ett spännande och annorlunda alternativ men en ideell förening har självklart inte samma möjligheter som en plantskola.