Poängen är inte att man ska handa på små dåliga affärer - poängen är att små företag inte klarar sig i konkurrensen mot jättarna. Snart finns bara jättarna kvar, är det så vill vill ha det?
Ett bra företag klarar sig inte enbart för att de har fina varor, att driva ett företag är väldigt mycket mer och framför allt är det mycket dyrare än vad många har en aning om. Det är därför jättarna kan ta sig in på marknaden och konkurrera ut de små.
Än så länge går det fint att knalla ner på lokala mataffären och köpa en liter mjölk men ta bilen till lågprisjätten och köpa all mat - men snart har den lilla svultit ihjäl och då måste man ta bilen till lågprisjätten även för att köpa en liter mjölk.
Ett jätteföretag behöver inte vara dåligt bara för att det är stort, men de tänker ekonomi i varje situation och därför har de bara saker som garanterat säljer, snabbt, lätt och genast. Det blir mindre att välja på och mer likriktat i varenda butik.
Jag tänker på hur det såg ut i mitt centrum när jag var barn, där fanns både skomakare, blomsterbutik, järnaffär, lampaffär, fiskaffär, djuraffär, barnskoaffär, skivaffär, pysselaffär och andra. Ägda och drivna av kunniga yrkesmänniskor. Idag ser det ut som alla andra centrum: ICA Maxi, MC Donalds, HM och så vidare. Frågar du personalen (om du hittar nån) något om en vara har du tur om du kan få veta priset. Det är väl så vi vill ha det, men jag tycker det är synd. Några små kommer alltid att klara sig, några hittar andra vägar, men det är så att marknaden styr. Där du handlar påverkar resultatet.
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|