CITAT (malcolm @ 23-04-2011, 16:57)

Jag håller inte riktigt med och sjunger de små växtfirmornas lov, visst är det trevligt att besöka små handlare fast å andra sidan anpassar de sig ofta till vad kunderna vill ha och då blir det det vanliga utbudet av peunia, penséer, löjtnantshjärta mm. en större kedja har kanske råd att satsa på lite udda växter eftersom de överlever ändå även om inte allt blir sålt.
Fast...detdär är inte sant. Skulle jag se petunior, penséer och löjtnantshjärtan hos mina små samlarplantskolor, då vet jag att det är ajöss med det unika. Likaså om det dyker upp tingeltangel till trädgården.
Det finns faktiskt entusiaster som kanske inte helt kan leva på sina små plantskolor men som värnar om samlarväxter..det är mer en idé än big business.
...och jag har blivit en samlare...så kan det gå...
Trädgårdslivet är så ofantligt stort och det finns såå många områden att engagera sig i...jag har aldrig sett en häxkvast t.ex. hos de stora kedjorna. Saxifragor t.ex. som är en väldigt intressant växtgrupp, jag har en bok som beskriver 2.000 av dem och det är inte alla. På de stora kedjorna hittar man två eller tre varianter, oftast mossaxifragor men alltid de samma år ut och år in. Hur kul är det om man samlar på saxifragor?